'Take it Ezi, man!'
''Houden je versleten knieën of pijnlijke rug het geen achttien holes meer vol? Op de Tourer rij je ontspannen naar je bal toe en hou je energie over om ook op hole achttien ook nog een fatsoenlijke swing te maken. Dat moesten we natuurlijk proberen", zo luidt de introductie door Golfersmagazine. Een uitgebreid artikel waar EziGolf met plezier aan meegewerkt heeft.
"Als kind droomde ik er al van om rond te scheuren op een Harley-Davidson", begint Foeke zijn verhaal in Golfersmagazine over de EziGolf Tourer. "De pure power als je het gas opendraait. Dat zware, pruttelende geluid dat je al van verre aan hoort komen rollen. De jaloerse blikken van de mensen die je passeert. Mijn moeder kreeg alleen bij het idee al hartkloppingen, maar mij leek het machtig mooi. Maak je geen zorgen, mam: rondrijden op de Tourer is compleet wat anders. Althans, toen we een uur voor de ronde hoorden dat onze vierbal een driebal werd omdat een van de ‘Tourer-mannen’ zijn elleboog had gebroken, kregen we het toch even warm, maar het ongeluk bleek niets te maken te hebben met de elektrische vierwielers die we gingen testen. Gelukkig maar, want één element van mijn Harley-fantasie bleek wél op een Tourer van toepassing: tijdens ons testrondje op Houtrak keek bijna iedereen die we tegenkwamen met afgunst naar ons gemotoriseerde vervoer. Daar hoopt Robert Moorman van EziGolf binnen afzienbare tijd wat aan te kunnen doen, als zijn Tourer op steeds meer Nederlandse en Belgische banen te huur is."
Alternatief
Moorman ontdekte de Tourer in Australië, bij zijn zoektocht naar een alternatief voor de buggy. "Ik heb problemen met kraakbeen in mijn enkel en knie en was fysiek niet meer in staat om achttien holes te lopen zonder pijnstillers. Als je pijn hebt en moe bent, ga je natuurlijk niet beter golfen. Dus speelde ik vaak maar negen holes of nam ik een buggy. Maar dat laatste vond ik eigenlijk ongezellig. Je hebt toch minder contact met je flightgenoten", besluit de oprichter van EziGolf. In Amerika en Australië heb je verschillende golfboards waarmee je gemotoriseerd de baan door kunt, maar die zijn gebaseerd op het principe van een skate- of snowboard. Je staat er vaak schuin op en de plank ‘kantelt’ ook nog enigszins. Wij zouden waarschijnlijk al na de eerste hole in het gips zitten. De 36 kilo wegende Tourer is beduidend stabieler. Je voeten staan op twee vaste, van een rubberprofiel voorziene plateaus, en de vier wielen zijn ruim uit elkaar geplaatst zodat je hem zelfs met de elandproef niet om krijgt. Je tas bevestig je eenvoudig voorop en vervolgens kun je maximaal 27 holes heerlijk vol gas – of rustig stapvoets natuurlijk – achter je bal aan. "We kunnen niet wachten", stelt het panel van Golfersmagazine.
Verzekerd
Volgens de gebruiksaanwijzing – een kort filmpje – heeft het gros van de mensen binnen één tot vijf minuten onder de knie hoe je een Tourer bestuurt, maar we kijken toch wat twijfelachtig de parkeerplaats rond als Moorman ze uit zijn bus rijdt. Je hebt immers geen minuut nodig om hem tegen een gloednieuwe Tesla te parkeren. "Geen stress, het gebruik ervan is volledig verzekerd", stelt EziGolf aan het Golfersmagazine. "Dat is onderdeel van het verhuurcontract dat we met de banen sluiten. Verzekering, onderhoud, service: alles zit erbij." Voorzichtig drukken we de gashendel naar beneden en langzaam komen we in beweging. Sturen doe je door de stuurkolom naar links of rechts te duwen, waarbij het helpt om een beetje die kant op te leunen – zoals bij skiën.
Op deze manier kun je heerlijk over de fairway slalommen, merken we later, waarbij je met achttien kilometer per uur best hard gaat. ‘Wat een heerlijk speelgoed!’, brullen we dolenthousiast naar de ontdekker, die nuchter antwoordt dat zijn vervoermiddel vooral functioneel is. ‘Tuurlijk’, geven we schuldbewust toe en we komen rustig naast hem cruisen, om vervolgens de gashendel weer vol in te drukken en met een ‘maar ook heel lekkerrrrrrrrrrr’ richting onze bal te scheuren. Het is misschien geen Harley, maar het geeft wel een extra dimensie aan een rondje golf. En voordat je het weet, ben je bij je bal. Op de overvolle golfbanen van tegenwoordig moet je vervolgens gewoon wachten tot de flight voor je van de green vertrokken is, maar je hebt in ieder geval geen stress van achteropkomende spelers die in je nek hijgen. Niets is immers zo vervelend als moeten wachten op je voorganger en je vervolgens opgejaagd voelen door de flight achter je. En als het toevallig een keer rustig is in de baan, dan cruise je zonder haasten binnen de twee uur rond. Koptelefoon met Harley-geluiden op en gáán...
'Idiot Proof'
Rijden op de Tourer doe je heel intuïtief, waardoor het overgrote deel van de mensen het inderdaad na één hole doorheeft. Rechts zit een gashendel en links de rem, maar die laatste blijk je in de praktijk nauwelijks nodig te hebben. De Tourer remt namelijk ook op de motor als je het gas loslaat. Hierdoor maak je ook geen remsporen in het gras, wat de greenkeeper weer zal appreciëren. Daarnaast minder je vaart als je de stuurkolom naar voren duwt. Iets wat bijna automatisch gebeurt als je het gas loslaat, omdat je gewicht dan wat naar voren gaat. Ofwel: de Tourer is redelijk ‘idiot proof’ en je moet wel heel gekke capriolen uithalen om er ongelukken mee te maken. De draaicirkel is fors, maar dat is in de baan geen probleem – daar heb je immers alle ruimte. En rij je jezelf toch een hoek in, dan kun je heel rustig met vijf kilometer per uur achteruit inclusief ‘vrachtwagenpiep’ om de rest van je flight te waarschuwen. Of je tilt de achterkant even op en zet hem weer op het juiste spoor.
Na achttien holes stappen we met enige tegenzin van onze Tourer, zonder een spoor van vermoeidheid. En dat is precies waar dit vervoermiddel voor bedoeld is. Natuurlijk hoort lopen bij golf, maar als dat op een gegeven moment wat lastiger wordt, moet je toch wat. Mijn draagtas heeft intussen ook definitief plaatsgemaakt voor een elektrische trolley – anders moet ik die laatste holes kruipend afleggen. Het is niet anders. Je wordt ouder, papa. Als een buggy je nu nog te ver gaat, is de Tourer een heerlijk alternatief: praktisch, betaalbaar, beweeglijk en fun. Bovendien wijst onderzoek uit dat de Tourer het gras 82 procent minder belast dan een reguliere buggy – en wie wil er nou geen blije greenkeeper? Wij stappen zeker nog een keer op.
Bron: Golfersmagazine
Wij vertellen je graag meer.